Jaki wymiar otworu pod bramę garażową? Praktyczny przewodnik 2025
Chcesz wiedzieć, jaki wymiar otworu pod bramę garażową będzie idealny dla Twojego domu? Czy zastanawiasz się, jak wybrać odpowiednie parametry, by uniknąć problemów z montażem lub późniejszą eksploatacją? Warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby nowy garaż służył bezawaryjnie przez lata.

Wybór właściwego wymiaru otworu pod bramę garażową to fundament, bez którego nawet najnowocześniejsza brama może okazać się niepraktyczna. Odpowiednie proporcje wpływają nie tylko na estetykę przy garażu, ale przede wszystkim na komfort użytkowania i ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Jak więc pogodzić standardy z indywidualnymi potrzebami, zwłaszcza gdy posiadamy nietypowy pojazd?
Przygotowanie fundamentów pod przyszłą bramę garażową to kluczowy etap, który determinuje wiele późniejszych decyzji. Złe wymiary mogą skutkować koniecznością wprowadzania uciążliwych przeróbek, a w skrajnych przypadkach – zupełnie uniemożliwić montaż wybranej przez nas bramy. Ile faktycznie przestrzeni potrzebujemy, by ten proces przebiegł gładko?
Co zatem dokładnie trzeba wiedzieć, by zmierzyć otwór pod bramę garażową, zanim podejmiemy ostateczne decyzje? Jakiej szerokości i wysokości szukać, aby zarówno standardowe samochody, jak i te bardziej okazałe (jak SUV-y czy busy) mogły swobodnie wjechać i wyjechać? Rozwiewamy wszelkie wątpliwości – kluczowe informacje znajdziesz w tym artykule.
Prawidłowe wymiary otworu garażowego przekładają się na szczelność, bezpieczeństwo i płynność działania bramy.
Wybór odpowiednich parametrów otworu pod bramę garażową jest kluczowy dla zapewnienia funkcjonalności i estetyki garażu. Biorąc pod uwagę dane z 2025 roku, standardowe wymiary bram garażowych, od 200 do 260 cm wysokości i od 200 do 250 cm szerokości, są punktem wyjścia. Jednakże, posiadając wyższy samochód, minimalna wysokość garażu powinna wynosić 237,5 cm, a dla samochodów dostawczych warto rozważyć wyższe otwory. W przypadku garażu podwójnego z jedną bramą, optymalna szerokość to około 480 cm, co zapewnia wygodę użytkowania dla dwóch pojazdów jednocześnie.
Cecha | Standardowy wymiar | Uwagi dodatkowe |
---|---|---|
Wysokość otworu | 200 - 260 cm | Dla wysokich samochodów lub bagażników dachowych: min. 237,5 cm. |
Szerokość otworu (garaż jednotanowiskowy) | 200 - 250 cm | Dla szerszych pojazdów warto rozważyć szerszy otwór. |
Szerokość otworu (garaż dwustanowiskowy z jedną bramą) | ~ 480 cm | Umożliwia komfortowe parkowanie dwóch pojazdów. |
Głębokość garażu | min. 5-6 m | Zależna od długości pojazdu i manewrowania. |
Powyższa tabela stanowi bazę, ale rzeczywiste wymiary muszą uwzględniać specyfikę Twojego pojazdu oraz ewentualne dodatkowe przestrzenie potrzebne do manewrowania. Pamiętaj, że dokładne pomiary są kluczowe – nawet niewielkie nierówności w murze mogą wpłynąć na dopasowanie bramy, co przełoży się na jej działanie.
Szerokość otworu pod bramę garażową – kluczowe wymiary
Gdy myślimy o bramie garażowej, jej szerokość jest często pierwszym parametrem, który przychodzi na myśl, i słusznie. To właśnie szerokość otworu decyduje, czy nasz samochód (lub samochody) zmieści się bez problemu. Kwestia ta jest nawet ważniejsza, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka – źle dobrana szerokość może oznaczać nie tylko utrudnione wjazdy, ale także uszkodzenie samochodu.
Specjaliści zgodnie twierdzą, że dla standardowego samochodu osobowego, otwór o szerokości przynajmniej 240 cm jest absolutnym minimum, aby zapewnić komfort wjazdu i wyjazdu. Jednak rzeczywistość wygląda często inaczej. Wiele nowszych modeli samochodów, zwłaszcza SUV-y i crossovery, są po prostu szersze. Z tego powodu, jeśli posiadasz taki pojazd, warto celować w otwory o szerokości 250-270 cm. To kilka dodatkowych centymetrów, które robi gigantyczną różnicę w praktyce.
A co w przypadku garażu dwustanowiskowego? Tutaj sprawa komplikuje się jeszcze bardziej. Można oczywiście zamontować dwie węższe bramy, ale coraz popularniejszym rozwiązaniem jest jedna, szeroka brama. Tutaj mowa o wymiarach rzędu 480-500 cm, które pozwalają zmieścić dwa auta obok siebie. Warto pamiętać, że przy tak dużej bramie kluczowe staje się odpowiednie dobranie mechanizmu otwierania – siłowniki muszą być odpowiednio dobrane do jej ciężaru i gabarytów.
Kwestia szerokości otworu pod bramę garażową jest bardziej złożona, niż się wydaje. Wymaga analizy nie tylko obecnego posiadania samochodu, ale również potencjalnych przyszłych zakupów. Architekci często podają pewne orientacyjne wymiary w projektach, ale zawsze warto zweryfikować je z własnymi potrzebami. To inwestycja na lata, więc lepiej poświęcić chwilę na dokładne rozeznanie, niż później żałować.
Dodatkowo, pamiętajmy o tzw. „luzach montażowych”. Nawet idealnie proste i równe ściany wymagają pewnego marginesu, aby brama mogła pracować płynnie i bez tarcia. Te dodatkowe centymetry po bokach otworu są kluczowe dla prawidłowego działania mechanizmów.
Wysokość otworu pod bramę garażową – niezbędne parametry
Podobnie jak szerokość, wysokość otworu pod bramę garażową odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu pełnej funkcjonalności garażu. Choć może wydawać się mniej istotna niż szerokość, która bezpośrednio wpływa na możliwość wjazdu, to właśnie wysokość ma przełożenie na komfort użytkowania, zwłaszcza jeśli posiadamy samochód o zwiększonej wysokości.
Standardowa wysokość gotowych bram garażowych zazwyczaj waha się w przedziale od 200 do 237,5 cm. Jest to wystarczające dla większości samochodów osobowych. Jednak świat motoryzacji się zmienia, a wielkość pojazdów rośnie.
Jeśli jeździsz samochodem typu SUV, VAN, czy po prostu używasz boxa dachowego, standardowa wysokość może okazać się niewystarczająca. W takiej sytuacji, minimalna wysokość otworu pod bramę powinna wynosić co najmniej 237,5 cm. Wielu właścicieli decyduje się nawet na otwory o wysokości 250 cm, aby mieć „zapas” i nie martwić się o zadrapanie dachu czy uszkodzenie boxa podczas wjazdu.
Warto również zaplanować wysokość z myślą o przyszłości. Czy planujesz w przyszłości zamienić swoje obecne auto na bardziej okazałe? Czy może chcesz przechowywać w garażu nie tylko pojazdy, ale także inne wysokie przedmioty? Przemyśl to teraz, bo późniejsza zmiana wysokości otworu jest zadaniem kosztownym i skomplikowanym.
Pamiętaj, że wysokość otworu pod bramę garażową nie jest tylko pustą przestrzenią. Musi ona być dopasowana do mechanizmu podnoszenia bramy. W przypadku bram segmentowych, które unoszą się do góry, potrzebne jest odpowiednie nadproże nad otworem, do którego mocowany jest mechanizm napędowy bramy.
Dlatego planując budowę lub remont, zawsze konsultuj się z dostawcą bram. Pozwoli to uniknąć sytuacji, w której zamówiona bramą po prostu nie pasuje do przygotowanego otworu ze względu na wymagania konstrukcyjne mechanizmu.
Jak zmierzyć otwór pod bramę garażową krok po kroku?
Skoro wiemy już, jakie wymiary są pożądane, czas przejść do konkretów – jak samodzielnie dokonać pomiaru otworu, by mieć pewność, że parametry są idealne? Spokojnie, nie potrzeba do tego nadprzyrodzonych zdolności, wystarczy cierpliwość i kilka podstawowych narzędzi. Zapewnienie precyzji na tym etapie to inwestycja w przyszły komfort użytkowania.
Pierwszym krokiem jest oczywiście zgromadzenie potrzebnych narzędzi. Do naszych zadań potrzebna będzie solidna miarka (najlepiej stalowa, z precyzyjną skalą) lub taśma miernicza. Dobrym pomysłem jest również posiadanie kartki i długopisu, aby na bieżąco notować wszystkie wymiary. Nie zapomnij o drabinie, jeśli otwór jest wysoko – bezpieczeństwo przede wszystkim!
Gdy już wszystko mamy, przechodzimy do sedna. Rozpoczynamy od pomiaru szerokości. Oto sztuczka: nie waż się mierzyć tylko raz w jednym miejscu! Prawdziwi profesjonaliści mierzą szerokość w co najmniej trzech miejscach: zaraz przy podłodze, w połowie wysokości otworu i tuż pod nadprożem. Dlaczego? Ściany rzadko kiedy są idealnie proste, a każda nierówność może wpłynąć na dopasowanie bramy. Zapisz każdy z tych pomiarów.
Następnie przechodzimy do wysokości. Podobnie jak z szerokością, nie wystarczy jeden pomiar. Zmierz wysokość otworu od podłogi do górnej krawędzi w co najmniej dwóch, a najlepiej trzech miejscach – z lewej, ze środka i z prawej strony otworu. Znów zapisz wszystkie uzyskane wartości. Ta drobna niedokładność może być bardzo kosztowna w przyszłości.
Ostatnim, ale równie ważnym elementem jest pomiar nadproża. Nadproże to element konstrukcyjny znajdujący się nad otworem, do którego często montuje się mechanizm podnoszenia bramy. Zmierz odległość od górnej krawędzi otworu do sufitu garażu w kilku punktach. Informacja ta jest kluczowa dla doboru odpowiedniego systemu prowadnic i mechanizmu napędowego.
Pamiętaj, że wszystkie te pomiary powinny być wykonane na etapie surowego budowania lub jak najwcześniej w procesie remontu. Pozwoli to na ewentualne korekty przed postawieniem ścian i zainstalowaniem futryn. Prawidłowe zmierzenie otworu to gwarancja sukcesu!
Pomiar szerokości otworu: na co zwrócić uwagę?
Powiedzieliśmy już, że szerokość jest kluczowa, ale co faktycznie kryje się za tym stwierdzeniem podczas szczegółowych pomiarów? Czasy, gdy garaż służył tylko do przechowywania narzędzi ogrodowych i rowerów, dawno minęły. Dziś garaż to integralna część domu, pełniąca funkcję wiaty dla samochodu, a czasem nawet dodatkowego miejsca pracy.
Pierwsza rzecz, na którą należy zwrócić baczną uwagę, to wspomniane już nierówności ścian. Wyobraź sobie, że mierząc otwór w jednym miejscu, otrzymujesz 250 cm, a tuż obok, z powodu nierówności muru, tylko 245 cm. Który wymiar jest „właściwy”? Otóż, w tej sytuacji potrzebujesz bramy, która będzie pasować do najmniejszej szerokości, jaką zmierzyłeś. Lepiej mieć niewielki luz, który zostanie potemfachowo wypełniony, niż walczyć z brakiem miejsca.
Co jeszcze? Czasami na drodze montażu bramy mogą stanąć elementy architektoniczne samego budynku. Czy w otworze garażowym nie ma np. wystających rur, kabli, czy fragmentów konstrukcyjnych? Warto się upewnić, że te "przeszkadzajki" nie zmniejszą efektywnej szerokości otworu. Zawsze należy brać pod uwagę najbardziej wysunięte do przodu punkty.
Pamiętajmy też o futrynie lub ościeżnicy, jeśli jest ona już zamontowana. Wymiar, który podamy producentowi bramy, to zazwyczaj światło otworu – czyli czysta przestrzeń, którą brama ma wypełnić, bez uwzględniania grubości futryny. Zatem mierzymy już wnętrze docelowej konstrukcji.
Na koniec, warto porozmawiać z fachowcem od montażu bram. Często mają oni swoje własne, sprawdzone metody pomiarowe i wiedzą, jakie "dodatkowe" przestrzenie są im potrzebne do bezproblemowej instalacji. Ich doświadczenie może okazać się nieocenione.
Pamiętaj, że nawet jeśli popełnisz drobny błąd w pomiarze, większość renomowanych producentów oferuje bramy z pewnym marginesem regulacji. Jednak im dokładniej wykonasz pomiar, tym mniejsze ryzyko późniejszych komplikacji i tym pewniej będziesz czuć się z wyborem.
Pomiar wysokości otworu: jak uzyskać precyzyjne wyniki?
Skoro szerokość mamy już za sobą, pora zająć się jej równie ważną siostrą – wysokością. Tak samo jak w przypadku szerokości, kluczem do sukcesu jest precyzja i uwzględnienie wszystkich niuansów, które mogą wpłynąć na ostateczny rezultat. Niedoszacowanie wysokości może skutkować frustracją i potencjalnym uszkodzeniem pojazdu.
Zacznijmy od podstaw. Ponownie bierzemy miarkę i mierzymy wysokość otworu w kilku miejscach. Dlaczego w kilku? Bo tak jak ściany mogą być krzywe w poziomie, tak samo mogą mieć „falujący” profil w pionie. Dlatego standardowo mierzymy od podłogi do górnej krawędzi w lewym rogu, w prawym rogu i gdzieś pośrodku. Zapisujemy wszystkie otrzymane wartości.
Najmniejsza z otrzymanych wartości to ta, która będzie decydująca. Dlaczego? Brama, która ma być nieco za wysoka, można minimalnie podnieść (o ile pozwala na to konstrukcja i nadproże), ale bramy za niskiej nie da się wydłużyć. To prosta fizyka i praktyka montażu.
Ale to nie wszystko! Musimy również wziąć pod uwagę tzw. „nadproże”. Jest to przestrzeń od górnej krawędzi otworu do sufitu. Producenci bram, szczególnie segmentowych, potrzebują tej przestrzeni do zamontowania mechanizmu podnoszenia bramy – sprężyn lub przeciwwagi. Zazwyczaj potrzebują co najmniej kilkunastu centymetrów wolnej przestrzeni. Zmierz dokładnie wysokość nadproża w kilku miejscach, najlepiej od punktów, w których chcesz umieścić prowadnice.
Jeśli masz samochód z boxem dachowym lub planujesz taki zamontować, pomnóż wysokość swojego samochodu ze „standardowym” prześwitem (czyli z tyłu) przez jego wysokość. Do tego dodaj jeszcze kilka centymetrów zapasu. Ten dodatkowy margines zminimalizuje ryzyko uszkodzenia bagażnika dachowego lub samochodu podczas wjazdu.
Pamiętaj, że zawsze lepiej mieć otwór lekko za wysoki, niż za niski. Niższy jest znacznie trudniejszy do korekty i może wiązać się z dodatkowymi, nieprzewidzianymi kosztami. Precyzyjne pomiary wysokości to gwarancja, że brama będzie działać jak powinna, chroniąc Twój pojazd.
Nierówności w murze a dopasowanie otworu pod bramę
Kiedy już jesteśmy przy pomiarach, nie sposób pominąć kwestii, która często jest pomijana przez właścicieli domów – nierówności w murze. W końcu żyjemy w świecie, gdzie nawet najprostsze konstrukcje budowlane rzadko bywają idealnie geometryczne. To właśnie te drobne odchyłki od pionu i poziomu mogą sprawić, że idealnie dopasowana bramą zacznie sprawiać problemy.
Wyobraźmy sobie sytuację: ściana zewnętrzna garażu, w miejscu przyszłego otworu pod bramę, nie jest idealnie płaska. Może być lekko wypukła lub wklęsła. Kiedy mierzymy szerokość, skupiamy się na najszerszym punkcie. Ale jeśli brama jest sztywna, a mur faluje, to podczas zamykania będzie się ona opierać o wystające fragmenty ściany, powodując tarcie, a w skrajnych przypadkach – zablokowanie lub uszkodzenie mechanizmu.
Dlatego właśnie tak ważne jest mierzenie w kilku punktach. Kiedy mamy kilka wartości, na przykład 250 cm, 248 cm, 249 cm, musimy założyć, że efektywna szerokość garażu będzie odpowiadać tej najmniejszej wartości. To ten "najwęższy gardziel" będzie dyktował warunki.
Co w praktyce oznacza to dla wyboru bramy? Jeśli nasze pomiary wykazały znaczne nierówności, warto rozważyć bramę, która ma większy zapas luzu. Producenci często podają dopuszczalny zakres tolerancji dla swoich produktów. Warto go poznać i dobrać bramę tak, aby te nierówności nie były dla niej śmiertelnym zagrożeniem.
Równie ważne jest zagipsowanie i wyrównanie ścian wokół otworu przed montażem bramy. Profesjonalna ekipa montażowa często wykonuje takie prace jako element przygotowania, ale warto o tym pamiętać i upewnić się, że mur jest jak najrówniejszy. Wyrównana powierzchnia to podstawa do płynnego działania bramy.
Pamiętajmy, że nadmierne nierówności mogą również wpłynąć na szczelność bramy. Jeśli brama nie przylega idealnie do ściany ze względu na nierówność muru, z jednej strony mogą powstawać niekorzystne szczeliny, przez które będzie wiało zimne powietrze lub przenikała wilgoć.
Przeszkody we wjeździe garażowym a wymiar otworu
Oprócz samych ścian garażu, istotne znaczenie dla dopasowania bramy mają również wszelkiego rodzaju przeszkody, które mogą znajdować się w obrębie wjazdu lub tuż przed nim. Nie są to tylko typowe problemy z geometrią murów, ale często rzeczywiste obiekty, które utrudniają swobodne otwieranie i zamykanie bramy.
Wyobraźmy sobie scenariusz: macie idealnie wymierzony otwór, brama pasuje szerokością i wysokością. Wjeżdżacie do garażu, a tu nagle coś staje Wam na drodze. Może to być niski strop, wystający element konstrukcyjny dachu, czy nawet źle rozmieszczone oświetlenie. Wszystko, co znajduje się w łuku podnoszenia się bramy, może spowodować kolizję.
W przypadku bram segmentowych, kluczową rolę odgrywa tzw. "wolna przestrzeń nadproża". Jest to odległość od górnej krawędzi otworu garażowego do sufitu w garażu. Im jest mniejsza, tym bardziej trzeba uważać na wszelkie elementy znajdujące się w tej strefie. Producenci bram podają minimalne wymagania dotyczące tej przestrzeni, które są niezbędne do prawidłowego montażu mechanizmu.
Jeśli planujecie montaż bramy w istniejącym garażu, dokładnie przyjrzyjcie się stropowi. Czy nie ma tam żadnych bel, instalacji elektrycznych lub wodnych, które mogłyby kolidować z podnoszoną bramą? Jeśli są, warto rozważyć ich przesunięcie lub zmianę sposobu montażu prowadnic bramy.
Zwróćcie też uwagę na nawis dachu nad bramą. Nawet jeśli wysokość otworu jest wystarczająca, zbyt niski nawis dachu może ograniczać kąt otwarcia bramy, utrudniając jej całkowite podniesienie lub potencjalnie prowadząc do uszkodzenia.
Podsumowując, przy planowaniu otworu pod bramę garażową, należy nie tylko skupić się na samych wymiarach samego otworu, ale również dokładnie przeanalizować całą przestrzeń, w którą brama będzie się poruszać. Ignorowanie tych potencjalnych przeszkód może prowadzić do kosztownych błędów i problemów z użytkowaniem.
Głębokość otworu garażowego – istotny aspekt dopasowania bramy
Choć często skupiamy się na szerokości i wysokości, nie możemy zapomnieć o głębokości garażu, która również stanowi istotny element planowania przestrzeni dla bramy. Odpowiednia głębokość zapewnia nie tylko miejsce na zaparkowanie samochodu, ale także pozwala na swobodne manewrowanie oraz prawidłowe działanie mechanizmów bramy.
Głębokość garażu jest kluczowa z kilku powodów. Po pierwsze, musi być wystarczająco duża, aby zmieścił się tam samochód, z uwzględnieniem przestrzeni potrzebnej do otwarcia drzwi po zaparkowaniu. Standardowe wymiary zalecają co najmniej 5 metrów głębokości dla pojedynczego stanowiska, ale dla większych pojazdów lub dla większego komfortu, warto rozważyć 6 metrów lub więcej.
Po drugie, głębokość garażu wpływa na rozmieszczenie elementów mechanizmu napędowego bramy. W przypadku bram segmentowych, które cofają się do tyłu, garaż musi być na tyle długi, aby brama mogła się całkowicie otworzyć i oprzeć o tylną ścianę lub prowadnice zamontowane na suficie.
Co jeśli garaż jest niestandardowo płytki? Czy to oznacza, że musisz zrezygnować z bramy? Niekoniecznie. W takich sytuacjach specjaliści mogą zaproponować alternatywne rozwiązania, na przykład bramy uchylne, które otwierają się na zewnątrz, lub mniejsze bramy segmentowe z krótszymi pancerzami. Jednak zawsze wymaga to indywidualnego podejścia.
Pamiętajmy również o tym, że głębokość garażu to nie tylko pustka. Często znajdują się tam różne schowki, półki na narzędzia, czy systemy przechowywania. Wszystko to powinno być zlokalizowane tak, aby nie kolidować z elementami bramy, zwłaszcza z mechanizmem prowadzącym.
Podsumowując, przy planowaniu otworu i głębokości garażu, zawsze myśl o przyszłości. Czy planujesz mieć większy samochód? Czy chcesz zamontować dodatkowe wyposażenie w garażu? Odpowiednia głębokość garażu zapewnia elastyczność i komfort użytkowania na lata.
Przed czym chroni prawidłowy wymiar otworu pod bramę?
Właściwie zaplanowany i wykonany otwór pod bramę garażową to coś więcej niż tylko estetyczny detal. To fundament bezpieczeństwa, komfortu i trwałości całego systemu garażowego. Jakie konkretne korzyści przynosi staranne dopasowanie jego wymiarów?
Przede wszystkim, doskonałe dopasowanie otworu do bramy zapewnia optymalną szczelność. Gdy brama przylega równomiernie do framugi, minimalizujemy wnikanie zimnego powietrza zimą i gorącego latem do wnętrza garażu, a co za tym idzie – do domu. Mniejsze straty ciepła to niższe rachunki za ogrzewanie, a także przyjemniejsza temperatura wewnątrz pomieszczenia.
Po drugie, bezpieczeństwo. Prawidłowo dobrana brama, idealnie mieszcząca się w swoim otworze, jest mniej podatna na uszkodzenia mechaniczne. Nie ugina się, nie „szarpie” podczas pracy, co przekłada się na mniejsze ryzyko awarii napędu czy samego pancerza bramy. Zapobiega to również niebezpiecznym sytuacjom, takim jak np. nagłe opadnięcie bramy, które mogłoby grozić uszkodzeniem zaparkowanego pojazdu.
Kolejna ważna kwestia to płynność działania. Brama, która ma zapewnioną odpowiednią swobodę ruchu w otworze, otwiera się i zamyka bez wysiłku. Mechanizm działa płynnie, cicho i bez zbędnego oporu. To nie tylko kwestia komfortu, ale także mniejszego zużycia elementów napędowych, co przedłuża żywotność całej bramy.
Warto również wspomnieć o ochronie przed warunkami atmosferycznymi. Dobrze dopasowana brama chroni wnętrze garażu przed deszczem, śniegiem, wiatrem i kurzem. Zapobiega też gromadzeniu się wilgoci, co jest szczególnie ważne, jeśli w garażu przechowujemy wrażliwy na wilgoć sprzęt lub samochód.
Podsumowując, prawidłowy wymiar otworu pod bramę garażową to klucz do osiągnięcia efektywności energetycznej, znaczącej poprawy bezpieczeństwa, zapewnienia komfortu użytkowania oraz ochrony przed czynnikami zewnętrznymi.
Q&A: Jaki wymiar otworu pod bramę garażową?
-
Jakie są standardowe wymiary otworu pod bramę garażową?
Standardowe wymiary otworu pod bramę garażową to wysokość od 200 do 260 cm oraz szerokość od 200 do 250 cm. Jest to najczęściej stosowane rozwiązanie zapewniające wygodę użytkowania.
-
Na co zwrócić uwagę przy bramie dla wyższych pojazdów?
Jeśli posiadasz wysoki samochód z bagażnikiem na dachu, minimalna wysokość otworu garażowego powinna wynosić 237,5 cm. Warto rozważyć wykonanie wyższego otworu, jeśli planujesz przechowywać w garażu np. samochód dostawczy.
-
Jak prawidłowo zmierzyć otwór pod bramę garażową?
Aby prawidłowo zmierzyć otwór pod bramę garażową, należy użyć miarki lub taśmy mierniczej. Zmierz szerokość otworu w kilku miejscach, aby uwzględnić ewentualne nierówności w murze, a wysokość zmierz od najwyższego do najniższego punktu, również w kilku miejscach. Zwróć też uwagę na potencjalne przeszkody, takie jak nawis dachu czy elementy konstrukcyjne, oraz, jeśli to możliwe, zmierz głębokość otworu.
-
Kiedy najlepiej przeprowadzić montaż bramy garażowej?
Montaż bramy garażowej powinno się przeprowadzać zawsze po zakończeniu prac wykończeniowych w garażu. Zapewni to, że mechanizmy bramy nie zostaną uszkodzone, a także pozwoli na odpowiednie przygotowanie otworu wjazdowego, co jest kluczowe dla jej prawidłowego funkcjonowania.